Menu
WeddingMag
Plánování svatby

Chystáte se k pronájmu svatebního místa? Jaké otázky si musíte nejdřív položit?

Martina Mádlová

Martina Mádlová

20. 3. 2019

Výběr svatební lokace patří k prvním rozhodnutím, které musíte absolvovat a není to vůbec jednoduché. Pokud se tedy nechystáte uspořádat svatbu na své zahradě či pozemku přátel. Tam to asi problém nebude. Každé svatební místo je jiné, ale přesto existuje několik otázek a odpovědí, které se opakují takřka vždy. A je jedno, jestli se jedná o restauraci, hotel, zámek, kostel nebo cokoliv jiného. Na jaké důležité otázky byste měli znát odpověď předtím, než na vybrané místo kývnete?

Je námi vybraný termín svatby volný?

Tato otázka je rozhodně nejdůležitější. Když váš termín volný nebude, budete muset učinit rozhodnutí, zda je pro vás důležitější termín nebo vámi vybrané místo. Můžete zkusit třeba jiný den, který je blízko vašeho data. Nakonec můžete dokonce i ušetřit, protože třeba pátek bude jistě o něco levnější než sobota.

Kolik stojí pronájem a co vše zahrnuje?

Další důležitá otázka, která se nabízí zejména tehdy, když nemáte neomezený rozpočet. Někde vám mohou částku za pronájem odpustit, když utratíte určitou částku za ostatní služby a někde zase máte kompletní služby v ceně pronájmu. Dopředu si tuto skutečnost ujasněte a zjistěte, co vše je v ceně. Zda máte zarezervovanou celou restauraci nebo jen část, zda bude hotel připraven jen pro vás nebo se tam potkáte i s ostatními návštěvníky.

Pro kolik hostů je místo určené? A co ubytování?

Je důležité vědět dopředu, jak velký prostor dostanete k využívání. Kolik se do něj vejde hostů. Pamatujte na to, že kvůli požárním směrnicím nesmí být přetažena kapacita žádného místa. Důležité je i ubytování pro vás a pro hosty, popřípadě možnost ubytování někde poblíž, počet míst k sezení u obřadu i velikost parketu.

Naplánujte si svatební harmonogram podle našich rad. Máme kompletní program pro celý den

Platí se záloha? Kdy a kolik?

Je důležité, aby veškeré platební informace byly součástí smlouvy. Zkontrolujte si, aby v ní nechyběly i povinnosti vybrané lokace a případné odškodnění pro případ, že dojde k porušení smlouvy.

Jak přesně probíhá svatba na místě?

Kde má místo nevěsta pro převlékání a úpravy, kde se koná obřad, jaká je celá organizace? Tyto a další otázky si projděte s někým, kdo má vaši svatbu na starosti s dostatečným předstihem. Když to uděláte přímo na místě, hned si snáz představíte, co půjde a co ne a domluvíte případné změny.

Musíte využívat služby dodavatelů na místě svatby nebo můžete mít svoje?

Někde vám nedovolí mít své dodavatele, protože mají svoje a mají s nimi smlouvy. Pokud tomu tak je, nebudete moci mít třeba svou floristku či cateringovou službu. Někde umožňují výjimku, ale jen za poměrně tučný poplatek.

Jak je vyřešené špatné počasí?

Jestliže plánujete svatbu venku, musíte mít představu o tom, jak budete řešit špatné počasí. Někde nabízí vnitřní salonek nebo třeba zahradní stan. Je ovšem třeba vědět, zda se tam v takovém případě všichni vejdete a kolik to bude stát navíc.

Rozbíjení talíře, sypání květin apod.

I když to obvykle problém nebývá, přesto se ptejte předem, zda můžete rozbíjet na místě talíř, družičky mohou sypat plátky růží nebo zda nebude vadit rýže. Častým problémem bývají svíčky a prskavky. Hlavně v choulostivých lokalitách. Většinou nabízí nějakou alternativu, která je stejně dobrá a často i lepší.

Je k dispozici ozvučení?

Dostanete k dispozici ozvučení nebo musíte mít svoje. A pokud k dispozici je, zjistěte, kde jsou zásuvky, abyste si mohli udělat představu o rozložení party a parketu. Vybavení raději proberte ještě s DJ, aby mu vyhovovalo. Možná si přesto bude chtít přivést svoje. Ideální situace nastane, když už daný DJ na místě hrál a ví, jak to tam chodí.

Jestliže jste si vybrali místo v centru města, můžete být po desáté hodině večerní osočováni z rušení nočního klidu. Řešením je buď lokalita mimo centrum, podzemí nebo speciálně odhlučněné lokace. Vždy se na to ale zeptejte, ať můžete tento problém řešit včas.

Jak vybrat DJ na svatbu a na co si dát pozor?

Můžeme mít svůj alkohol? A co poplatky?

Většinou vyjde levněji přivézt si vlastní alkohol. Protože tím ale restaurace přichází o peníze, účtují si obvykle poplatek za každou láhev vína a litr tvrdého alkoholu, který budete mít z vlastních zásob. I tak se ale poplatek většinou vyplatí zaplatit, protože alkohol v restauraci bývá předražený.

Máme možnost parkování?

S největší pravděpodobností přijedou vaši hosté a možná i vy na svatbu autem nebo objednaným autobusem. A potřebují místo k zaparkování. Zeptejte se, zda je parkoviště k dispozici, kolik na něm budete mít míst, kolik to bude stát a zda je hlídané. Tuto informaci pak určitě uveďte na svatební pozvánce, aby se případně mohli hosté porozhlédnout i jinde. Nebo jim tam rovnou napište i alternativu.

Kdy můžete začít dělat výzdobu a do kolika hodin ji musíte odstranit?

Tyto informace jsou důležité hlavně pro osoby, které vám zajišťují služby a samozřejmě i pro vás, pokud si výzdobu děláte sami. Na většinu míst vás pustí den před svatbou odpoledne nebo večer. V případě restaurací a barů může být ale i večer problém. Stejné je to i s odstraňováním dekorací. Často budete muset místo vyklidit hned ráno, aby se stačili připravit na další svatbu nebo jinou akci.  Domluvte se proto na přesném termínu příprav i následném úklidu.

Svatební výzdoba v klidu a pohodě? Nechte si ji vytvořit tzv. na klíč

Kdo se nám bude věnovat v den svatby a jaké má povinnosti?

Zejména v den svatby potřebujete mít někoho, kdo vám se vším pomůže a bude vám k dispozici. Zjistěte, zda má na starosti jen hostinu, obřad nebo i další potřebné úkoly ve váš velký den.

Ohodnoťte tento článek:
4
Právě čtete

Chystáte se k pronájmu svatebního místa? Jaké otázky si musíte nejdřív položit?